A R C H I W U M
2014-2015
DZIEŃ DIAGNOZOWANIA GOTOWOŚCI DO NAUKI MATEMATYKI U DZIECI 5-6 LETNICH
PODSUMOWANIE
Okres przedszkolny to niezwykle intensywny czas
przygotowywania się dziecka do rozpoczęcia edukacji szkolnej, również w
zakresie matematyki.
Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna w Nowym Dworze Gdańskim zorganizowała „Dzień
diagnozowania gotowości do nauki matematyki u dzieci 5-6 letnich”, który
przypadał 25.02.2015r. Z uwagi na bardzo duże zainteresowanie rodziców dzieci 5
i 6 letnich badaniami przesiewowymi w zakresie gotowości matematycznej objęto
dzieci również w miesiącu marcu.
Badania przesiewowe zostały
przeprowadzone wśród dzieci z przedszkoli, zespołów szkół i zespołów
szkolno-przedszkolnych z terenu powiatu nowodworskiego. Pedagodzy Poradni
Psychologiczno - Pedagogicznej w Nowym Dworze Gdańskim przeprowadzili badania
przesiewowe pod kątem rozwoju tych sfer funkcjonowania poznawczego, których
ocena ma kluczowe znaczenie w kontekście diagnozy przygotowania do nauki
matematyki. Badanie wykonano wybranymi
próbami „Skali Gotowości Matematycznej i Ryzyka Dyskalkulii” (PTPiP Gdańsk).
Łącznie powyższymi
badaniami objęto 57 dzieci, w tym:
Ø
17 dzieci w wieku 4,7-5,5r.ż.,
Ø
15 dzieci w wieku 5,6-5,11r.ż.,
Ø
16 dzieci w wieku 6,0-6,5r.ż.,
Ø
7 dzieci w wieku 6,6-6,11r.ż.,
Ø
Dodatkowo badanie wykonano u 2 dzieci w wieku 7.0 – 7,5r.ż.
Próby badawcze obejmowały
takie umiejętności jak:
·
Myślenie - w którego skład wchodziły podtesty: znajomość
pór roku, znajomość pór dnia, znajomość dni tygodnia i miesięcy, orientacja (w
kierunkach i przestrzeni), orientacja w schemacie ciała, klasyfikowanie, myślenie
operacyjne i porównywanie wielkości.
Wśród badanych dzieci
najwyższe wyniki uzyskano wśród wszystkich grup w zakresie klasyfikowania
(grupowania obiektów w sensowny sposób, zgodnie ze wskazana kategorią),
porównywania wielkości, znajomości pór roku i orientacji. Słabe były wyniki
osiągane w odniesieniu do znajomości pór dnia, miesięcy. Orientacja w schemacie
ciała lepsza była wśród dzieci w starszym wieku.
Myślenie operacyjne
(wykształca się u dzieci od 6r.ż) pojawiało się już w przypadku badanych dzieci
w młodszym wieku (co może świadczyć o dobrych predyspozycjach do nauki
matematyki, jak również o stymulacji środowiska rodzinnego i przedszkolnego). Pozostałe
grupy dzieci osiągały w tym zakresie przeciętne wyniki, cześć spośród nich
wykształcone miało myślenie operacyjne na niskim poziomie.
·
Działania matematyczne – obejmowały podtesty:
znaki relacji, dodawanie, odejmowanie.
Większość dzieci uzyskało
adekwatne do wieku wyniki w zakresie dodawania i odejmowania, natomiast słabsze
w odniesieniu do znaków relacji.
·
Operacje w odniesieniu do: przeliczania, znajomości
cyfr i szacowania.
Bardzo dobrze
wykształcone były: szacowanie, dobrze i bardzo dobrze znajomość cyfr (już
dzieci z najmłodszej grupy wiekowej potrafiły nazwać cyfry 1-20). Pewne
trudności pojawiały się w zakresie przeliczania (zwłaszcza wśród młodszych
dzieci) i dotyczyły umiejętności przeliczania obiektów 1-20 oraz rozróżniania
błędnego liczenia od poprawnego.
·
Figury geometryczne – nazywanie figur,
wskazywanie figur.
Większość dzieci
poprawnie wskazywało i nazywało figury geometryczne, sporadycznie zdarzało się,
że dziecko pomimo prawidłowego nazwania, źle wskazywało daną figurę.
Po zakończonym badaniu rodzice uzyskali
informacje zwrotne na temat mocnych stron dziecka, a także wskazówki jak
doskonalić osłabione umiejętności.
Należy podkreślić duże zainteresowanie dzieci
przeprowadzonymi próbami badawczymi oraz zadowolenie z osiąganych efektów
własnej pracy.
Wskazane jest kontynuowanie przesiewowych badań
w zakresie gotowości matematycznej.
OPRACOWAŁA: JOANNA RYZENWEBER
................................................................................................................................................................................................................
REKRUTACJA NOWYCH UCZESTNIKÓW PROGRAMU
„ ZDOLNI
Z POMORZA”
Nowy nabór będzie dotyczył uczniów, którzy w
roku szkolnym 2014/15 uczęszczają
do VI klasy szkoły podstawowej. Należy złożyć nominację (uczeń może być
nominowany przez dyrektora szkoły, rodziców, wychowawców, krewnych – jednym słowem
przez każdą osobę, która widzi w uczniu potencjał naukowy) do Lokalnego Centrum
Nauczania Kreatywnego do 31 maja 2015 roku.
Proces rekrutacji uczniów odbywa się
tak, jak w latach poprzednich i składa się z dwóch etapów:
I etap: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
przeprowadzi badania, na podstawie których Komisja Rekrutacyjna
zakwalifikuje uczniów do dalszego etapu.
II etap: Test uzdolnień kierunkowych z
zakresu matematyki, fizyki i informatyki. Wyniki testu uzdolnień kierunkowych
będą decydowały o ostatecznym zakwalifikowaniu uczniów do projektu.
Zapraszamy
.......................................................................................................................................................................................
SPOSTRZEŻENIA I WNIOSKI
Z PRZEPROWADZONYCH W ROKU SZKOLNYM 2014-15
LOGOPEDYCZNYCH BADAŃ PRZESIEWOWYCH
Zespół Samokształceniowy Logopedów
dokonał kolejnej analizy wyników badań przesiewowych, dotyczących stanu rozwoju
mowy dzieci z podległych placówek oświatowych.
Przesiewowe badania logopedyczne przeprowadzane
są każdego roku, dotyczą one głównie dzieci 5 i 6 - letnich, ale także 3, 4
latków. Również w miarę zapotrzebowania badaniami przesiewowymi mogą zostać
objęte dzieci z młodszych klas szkolnych (jak to miało miejsce również w tym
roku szkolnym, na prośbę nauczyciela). Przesiewowe badania logopedyczne dotyczą
również słuchu. Wykonywane są one multimedialnym programem logopedycznym
„Słyszę”.
W bieżącym roku szkolnym zostało objętych
logopedycznymi badaniami przesiewowymi 540
dzieci w tym:
-
3-latków
- 19
-
4-latków
- 53
-
5,
6 -latków - 459
-
7-latków
- 9
Wady
wymowy stwierdzono u 434 dzieci, co stanowi 80,37 %.
W bieżącym roku szkolnym
zaobserwowano zjawisko dość znacznego
wzrostu liczby dzieci z wadami wymowy, w porównaniu z rokiem poprzednim
(57,8 %).
Zjawisko to prawdopodobnie związane
jest z objęciem badaniami przesiewowymi coraz większej ilości dzieci młodszych
(3, 4-latków), u których zaburzenia
występują bardzo często.
Najczęściej, jak co roku, występującymi
wadami wymowy u dzieci, które zostały wyłonione w ramach badań przesiewowych
są: seplenienia proste (w tym rozwojowe); seplenienia międzyzębowe,
szeplenienia, rotacyzmy (nieprawidłowa wymowa „r”), kappacyzm i gammacyzm i
odwrotnie zamiana głosek k, g na t, d, nieprawidłowa wymowa głoski l. Często
spotykane nieprawidłowości dotyczą też wymowy głosek dźwięcznych takich jak: g,
w, d, z, dz, ź, dź, ż, dż, które zamieniane są na ich bezdźwięczne
odpowiedniki: k, f, d, s, c, ś, ć, sz, cz. Zdarza się, że zaburzenia te
występują u dzieci łącznie tj. w sposób złożony (dyslalie). Pojawia się również
wiele uproszczeń głoskowo – sylabowych. Zdiagnozowano również 4 przypadki
jąkania. Coraz częściej u dzieci młodszych diagnozujemy opóźniony rozwój mowy.
Bardzo często obok zaburzeń mowy pojawiają się nieprawidłowości związane z
połykaniem, oddychaniem oraz wadami zgryzu. Jedną z konsekwencji tych objawów
jest obniżenie wyrazistości mowy.
Badania przesiewowe słuchu zostały przeprowadzone u 48 dzieci w następujących grupach
wiekowych:
- 4-latków - 5
- 5-latków - 35
- 6-latków - 7
- Kl. II - 1
Dzieci,
u których stwierdzono nieprawidłowości słuchu (15 osób), zostały skierowane na
dalsze badania specjalistyczne, celem określenia przyczyny niedosłuchu.
Spostrzeżeniami po przeprowadzonych badaniach przesiewowych, logopedzi
dzielą się z wychowawcami i rodzicami. Uczulamy szczególnie rodziców tych
dzieci u których etiologia zaburzeń
mowy wykracza poza czynnik rozwojowy, by nie zwlekali z podjęciem terapii
logopedycznej, gdyż często wady wymowy są przyczyną trudności szkolnych oraz
trudności w kontaktach z innymi osobami
.......................................................................................................................................................
DZIEŃ MATEMATYKI W POWIECIE NOWODWORSKIM
Informacja dla
rodziców dzieci 5-6-letnich
DROGI
RODZICU
25.02.2015 r. w godzinach od 8.00 do 17.00
Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna
w Nowym Dworze Gdańskim
ul. 3 Maja
Zaprasza na:
„Dzień diagnozowania gotowości do nauki matematyki u dzieci 5-6 letnich”.
Rodzic uzyska:
► informacje o rozwoju funkcji poznawczych i
kompetencji matematycznych swojego dziecka,
►wskazówki do pracy nad słabszymi stronami
swojego dziecka.
Konieczna
wcześniejsza rejestracja telefoniczna pod numerem :
55 247 22 82
SERDECZNIE ZAPRASZAMY
........................................................................................................................................................
Innowacja pedagogiczna
ZAJĘCIA WSPIERAJĄCE ROZWÓJ DZIECI
ZDOLNYCH
„ BĘDĘ MISTRZEM’’
DLA UCZNIÓW KLASY II LUB III SZKOŁY PODSTAWOWEJ
OPRACOWANIE I PROWADZENIE: GRAŻYNA SZMIT
Czas trwania: rok szkolny 2014- 2015
Devid
Lewis stwierdził „Dziecko rodzi
się wszechstronnie uzdolnione, z pełną możliwością rozwoju we wszystkich
kierunkach, potencjalną wybitną inteligencją i zadatkami na rozwijanie wielkiej
twórczości oraz dużym talentem społecznym. Trzeba stworzyć mu możliwości ich
maksymalnego rozwoju”.
Kierując się tym
stwierdzeniem w naszej poradni psychologiczno- pedagogicznej dążymy do tego, aby dzieci uzdolnione miały możliwość rozwijania
zainteresowań, swojej twórczości i
aktywności oraz odkrywania swoich pasji.
Stąd proponowane dla nich zajęcia
pozalekcyjne. Z drugiej strony
przywiązujemy wagę do tego, aby jak najwcześniej zdiagnozować uczniów
szczególnie uzdolnionych, co pozwala nam szybko odpowiadać na ich potrzeby
edukacyjne, opracowywać programy i plany działań oraz stwarzać im takie
warunki, aby wykorzystali maksymalnie swój potencjał i talenty osiągając sukcesy.
Osoby zdolne funkcjonowały w społeczeństwie od
zawsze. Dziecko zdolne jest dociekliwe i niezależne, potrafi skupić
uwagę na problemie lub zadaniu, ale z drugiej strony wykazuje takie cechy,
które nie budzą sympatii w grupie rówieśniczej, np. ma duże poczucie własnej
wartości, czuje potrzebę dominacji, kierowania grupą. Często jest zarozumiałe,
lekceważąco traktuje kolegów, a ponadto cechuje się chwiejnością emocjonalną.
Uczniowie uzdolnieni wyróżniają się w nauce, otrzymują bardzo dobre i celujące
oceny, bardzo szybko przyswajają wiadomości bez większego wysiłku
intelektualnego.
OPIS
ZASAD INNOWACJI
Dzieci w pierwszym etapie edukacyjnym wykazują się znacznie
bogatsza wyobraźnią oraz wydają sie bardziej twórcze niz dzieci
w klasach wyższych. Ich rozwój może być zahamowany, gdyz
uczniowie walcza o akceptację w grupie rowieśniczej, dostosowując się
do ustalonych przez kolegów wzorców. Jeśli szybko nie
nastąpi identyfikacja ich uzdolnień
oraz stymulacja ( pobudzanie) może
nastąpićzdecydowany spadek wyników w nauce, tzw. okres „ kryzysu czwartej
klasy’’. Dzieci wdrożone do twórczego myślenia na początku kariery szkolnej
nabierają nawyków samodzielnej, twórczej aktywności w różnych dziedzinach.
Dlatego należy wpływać na ich wszechstronny rozwój.
Głównym założeniem proponowanego przeze
mnie programu jest wychodzenie naprzeciw
potrzebom dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, rozwijanie, wspomaganie
i ukierunkowanie zdolności dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami.
A także umożliwianie, wyzwalanie i podtrzymywanie spontanicznej aktywności
dziecka, sprzyjanie uaktywnianiu się jego potencjału intelektualnego i
twórczego, a tym samym umożliwianie realizowania się indywidualnej linii
rozwojowej. Program ma charakter stymulacyjny.
Został opracowany z myślą o uczniach , którzy nie
boją sie rozwiązywania problemów oraz ciesza się z każdego
najmniejszego sukcesu. Służy
do rozwijania zdolności i zainteresowań dzieci, wspierania ich
działań w
poszerzaniu wiadomości i umiejętności.Umożliwia dzieciom wyzwolenie
aktywności twórczej, gromadzenie doswiadczen i przeżyć
estetycznych, artystycznych i społecznych. Rozwija ich wyobraźnię i
kteatywność.
Program jest zaprojektowany dla dzieci o przyspieszonym rozwoju z młodszych
klas szkoły podstawowej, to jest od klasy II do klasy III, które
opanowały dobrze technikę pisania i czytania.
Zajęcia z
dziećmi zdolnymi będą odbywały się na terenie Poradni Psychologiczno-
Pedagogicznej w Nowym Dworze Gdańskim. Realizowane będą w formie ćwiczeń
warsztatowych
Kryteria naboru
dzieci na zajęcia:
- wniosek
rodzica o objęcie dziecka zajęciami na
terenie poradni,
- rozmowy z rodzicami, nauczycielami i pedagogiem szkolnym,
- analiza dotychczasowych osiągnięć dziecka.
Liczba grup
warsztatowych:
- 1 grupa uczniów- 6- 8 osób, będą mogli mieć kontakt z prowadzącym
możliwość stosowania różnorodnych pomoc
Liczba
przewidywanych spotkań:
- dzieci – 20
zajęć po 1 godzinie, raz w tygodniu ( cały rok szkolny),
- rodzice - 1
spotkanie- 1 godzina : prelekcja nt. „
Dzieci zdolne’’, ankieta,
- 1 spotkanie- 1 godzina:
podsumowanie pracy z dziećmi,
- indywidualne konsultacje, zajęcia otwarte.
- nauczyciele,
pedagog szkolny - 2 spotkanie- 1 godzina : prelekcja nt. „ Dzieci zdolne’’,
wyłonienie dzieci na zajęcia, ankieta oraz 1
spotkanie – podsumowanie pracy z dziećmi.
Przez cały okres (
rok szkolny) realizowania programu –
indywidualne konsultacje.
Na zajęciach dzieci mają zapewnioną swobodę i
bezpieczną atmosferę pracy twórczej. Uczestnicy mają warunki do gier, zabaw,
indywidualnej i grupowej pracy. Samodzielnie zbierają informację z różnych
źródeł, wyrażają swoje odczucia, twórczej ekspresji w różnych dziedzinach
aktywności.
Program
przewiduje następujące formy pracy:
a) praca indywidualna – dziecko
samodzielne wykonuje czynność
b) praca grupowa, dzieci pracują w
jednorazowych grupach
W ogólnych założeniach praca z uczniem zdolnym ma na celu rozwijanie ich
zdolności i zainteresowań. Są to działania nastawione na:
- stwarzanie możliwości rozwoju ich
zainteresowań,
- pobudzanie aktywności umysłowej uczniów, wyobraźni, fantazji,
- motywowanie dzieci do
wykorzystania swoich uzdolnień do dalszej pracy,
- przyzwyczajanie uczniów do samodzielnego rozwiązywania problemów, z
wykorzystaniem posiadanej wiedzy,
- doskonalenie koncentracji uwagi,
- kształcenie pomysłowości,
krytycyzmu, szybkości podejmowania decyzji,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej,
twórczego działania i samodzielności.
W/w cele umożliwiają dzieciom wyzwolenie aktywności twórczej, gromadzenie
doświadczeń i przeżyć estetycznych, artystycznych i społecznych. Rozwijają
wyobraźnię dziecka i jego kreatywność. Wpływają na rozwój jego osobowości,
umożliwiają wypowiedź w różnych rodzajach ekspresji.
Przewidywane efekty:
Dzieci powinny:
-Odważnie mierzyć się z
zadaniami, które są dla nich trudne.
-Być otwartymi na
zadania „ dziwne’’ i nietypowe.
-Umieć rozwiązywać
nurtujące ich problemy w sposób twórczy
-Rozwijać swoje
zainteresowania.
-Umieć
współpracować w grupie, dzielić się swoimi doświadczeniami.
Istnieje
coś bardziej niespotykanego,
Coś o wiele lepszego niż zdolności.
To jest
zdolność rozpoznawania zdolności.
Elbert Humbrat
(
psycholog)
.........................................................................................................................................................
Zapytaj mediatora !
Jeśli
szukasz informacji na temat rozwiązywania konfliktów, chcesz dowiedzieć się,
czym są mediacje, kiedy i gdzie warto z nich skorzystać- ZAPRASZAMY!
16. 10. 2014.
godz.
12.00- 15.00
Poradnia Pedagogiczno- Psychologiczna
w Nowym Dworze Gdańskim
ul. 3-go Maja 6, 82- 100 Nowy Dwór Gdański
tel. 55 247 22 82
/poradnia/
Dyżur pełni: Katarzyna
Wota- mediator /tel. 603535444/
.
.....................................................................................................................................................
MEDIACJA- SZANSA NA POROZUMIENIE.
Kiedy warto skorzystać z mediacji?
Mediacje rodzinne- gdy Państwo, jako
rodzice podjęliście decyzję o rozstaniu
i potrzebujecie uzgodnić sprawy wychowania i opieki nad dziećmi w przyszłości;
gdy istnieje potrzeba innych ważnych ustaleń w rodzinie. Wypracowane
porozumienie (spisany plan opieki wychowawczej lub inną ugodę) można
przedstawić w sądzie.
Mediacje w środowisku szkolnym- w
konfliktach pomiędzy uczniami, nauczycielami, nadzorem pedagogicznym, ale także
między rodzicami, i innych sytuacjach, w których trudno porozumiewać się i
dokonać ważnych ustaleń.
Co robi mediator?
Mediator
prowadzi spotkanie według sprawdzonej procedury- wyjaśnia zasady mediacji,
umożliwia prezentację racji i stanowisk, dba o sprawny przepływ informacji,
motywuje do poszukiwania rozwiązań, wspiera w określaniu rzeczywistych potrzeb
obu stron, czuwa nad konstruowaniem realnego, zgodnego z prawem porozumienia.
Czego mediator NIE robi?
Mediator NIE namawia do zgody, w tym
rezygnacji z planów.
Mediator NIE zgłasza propozycji
ugody.
Mediator NIE ocenia, NIE radzi i NIE
opiniuje.
Z czym przyjść na mediację?
Przede wszystkim w dobrej woli w
celu szukania porozumienia.
Ile trwa mediacja i gdzie się odbywa?
Zazwyczaj
mediacje odbywają się w postaci paru spotkań /rodzinne/. Każda sprawa
traktowana jest indywidualnie, a rzeczywisty czas mediacji zależny jest
od realnych potrzeb stron- możliwe jest więc także tylko jedno spotkanie.
Mediacje
mogą odbywać się w neutralnym miejscu- na terenie poradni pedagogiczno-
psychologicznej, lub innym miejscu zabezpieczającym neutralność
i poufność spotkania.
Termin mediacji zostanie ustalony bezpośrednio pomiędzy
zainteresowanymi stronami a mediatorem.
Chętnych prosimy o kontakt telefoniczny:
55-247-22-82 /poradnia/ lub osobisty
Spotkania prowadzi certyfikowany
mediator Katarzyna Wota.
Jeśli
mają Państwo pytania lub wątpliwości- chętnie na nie odpowiem drogą mailową-
katarzynawota@op.pl
Dane osobowe służące
do przeprowadzenia postępowania mediacyjnego są poufne, gromadzone i
przechowywane przez organa poradni psychologiczno- pedagogicznej.
2013/2014
PUNKT KONSULTACYJNY NA MIEJSCU BEZPOŚREDNIEGO ZDARZENIA
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Nowym Dworze Gdańskim zawarła umowę o współpracy z Fundacją
"Pomorskie Centrum Psychotraumatologii" z siedzibą w Gdańsku. Celem
umowy jest współdziałanie stron na rzecz osób
straumatyzowanych w wieku 15-30 lat poprzez swiadczenie tym osobom
bezpłatnej pomocy psychologicznej na dyżurachPunktu Konsultacyjnego w Miejscu Bezpośredniego Zdarzenia
Idee przewodnie będące podstawą działania Punktu Konsultacyjnego:
1. Jak najszybsze dotarcie z pomocą psychotraumatologiczną do
młodych osób /15 – 30 lat/po przeżytej traumie /po wypadku, w
przewlekłej chorobie, operacji, próbie samobójczej, gwałcie, pobiciu,
śmierci bliskiej osoby, rozwodzie, porzuceniu, odrzuceniu przez ważne
osoby/.
2. Im szybsza pomoc /odpowiednia do stanu osoby/ tym mniejsze skutki
traumy w obszarze myślenia, przeżywania, kontaktów interpersonalnych
czy realizowania zadań rozwojowych.
3. Wyjście do osób młodych, „poszukanie” ich zanim
one rozpoczną żmudną drogę szukania nieodpłatnej pomocy
psychologicznej.
Zespół Punktu Konsultacyjnego oferuje interwencyjne sesje
psychotraumatologiczne zmierzające do zdiagnozowania znaczenia i skutków
traumy, ustabilizowania stanu psychicznego osoby straumatyzowanej.
Liczba sesji zależy od potrzeb młodej osoby oraz jej motywacji do
zmiany. Osoby, którym potrzebna jest intensywna pomoc
psychoterapeutyczna kierowane są do Poradni „Na Starcie”.
Osoby prowadzące konsultacje poddają swoją pracę comiesięcznej
superwizji grupowej oraz spotykają się dwa razy w miesiącu na zebraniach
klinicznych. W razie potrzeby mają też możliwość konsultacji z
koordynatorem Punktu. Uczestniczą też w szkoleniach zaplanowanych w
projekcie.
ZAPRASZAMY MŁODZIEŻ PO PRZEBYTEJ TRAUMIE
(OD 15 DO 30 ROKU ŻYCIA , UCZĄCĄ SIĘ LUB BEZROBOTNĄ. NIEPEŁNOLETNI ZA ZGODA RODZICA)
NA SPOTKANIA Z PSYCHOLOGIEM- PSYCHOTERAPEUTĄ W RAMACH PUNKTU KONSULTACYJNEGO
MIESZCZĄCEGO SIĘ W PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W KAŻDĄ ŚRODĘ W GODZINACH 13-18.
WSKAZANE WCZEŚNIEJSZE TELEFONICZNE UMÓWIENIE SIĘ NA SPOTKANIE .
OSOBA DO KONTAKTU- IZABELA NAREWSKA
NUMER TELEFONU - 55 247 22 82
............................................................................................................................................................................................................................
Innowacja pedagogiczna
ZAJĘCIA EDUKACYJNO-ROZWOJOWE
" DAM RADĘ"
dla dzieci nieśmiałych
i z trudnościami w zakresie funkcji
percepcyjno-motorycznych
DLA UCZNIÓW KL. II lub III SZKOŁY PODSTAWOWEJ
OPRACOWANIE I PROWADZENIE: JOANNA RYZENWEBER
Czas trwania: rok szkolny
2013-2014
Podsumowując porady i konsultacje oraz zgłaszane
uwagi ze strony nauczycieli, pedagogów jak i rodziców zauważono, iż istnieje
potrzeba objęcia zajęciami dzieci z klas młodszych szkoły podstawowej, które
posiadają pewne deficyty w zakresie funkcji percepcyjno-motorycznych oraz
ujawniają małe poczucie własnej wartości, są nieśmiałe, zamknięte w sobie,
bierne i wycofane, mają trudności w nawiązywaniu pozytywnych relacji z
rówieśnikami. Powyższe nieprawidłowości występujące u dzieci mogą mieć swoje
konsekwencje w przyszłości, co objawiać się może m.in.
Słabym
nabywaniem wiadomości i umiejętności szkolnych
Utrudnianiem
poznawania nowych ludzi, zawieraniem przyjaźni
Przeszkadzaniem
w publicznej obronie własnych praw i wyrażaniu swoich opinii i wartości
Przyczynianiem
się do zakłopotania i nadmiernego przejmowania się własnymi reakcjami
Utrudnieniem
precyzyjnego myślenia i skutecznego porozumiewania się
Towarzyszeniem negatywnych
stanów takich jak: depresja, lęk, samotność.
Postępowanie z uczniami nieśmiałymi wymaga taktu,
zrozumienia specyfiki ich trudności, stworzenia poczucia bezpieczeństwa,
udzielania pomocy w przezwyciężaniu poczucia społecznego zagrożenia i przywracania
im wiary we własne siły. Ogromną rolę w zapobieganiu nieśmiałości wśród dzieci
pełnią osoby dorosłe - rodzice, nauczyciele, gdyż mają ogromny wpływ na
kształtowanie osobowości młodych ludzi. Te osoby mogą spełnić niezbędne
zapotrzebowanie dzieci na nagrody. Uznając indywidualność każdego z młodych
ludzi pomagamy im rozwijać poczucie własnej wartości. Jak mówi Zimbardo
"(...)popieramy ich próby rozwijania się, zachęcamy ich do tego by stali
się kimś szczególnym”. Takie założenia będą towarzyszyć podczas realizacji
zajęć.
OPIS ZASAD INNOWACJI
Program
zajęć został tak skonstruowany, żeby uczestnicy mogli doskonalić swój rozwój
osobisty, jak i umiejętności w zakresie funkcji percepcyjno-motorycznych, tak,
aby skorygować zaburzony obrazu własnej osoby i podnieść własną samoocenę,
dać poczucie sukcesu i akceptację ze
strony innych.
Programem zostaną objęci uczniowie klasy II lub III
Szkoły Podstawowej. Nieśmiałość nie jest
tak łatwo w szybkim czasie zdiagnozować (dzieci te przeważnie nie sprawiają
trudności wychowawczych, nie zakłócają porządku w klasie, należy zatem dać
nauczycielowi czas na poznanie ucznia, a uczniowi czas na odnalezienie się w
szkole w roli ucznia, stąd też nie przewiduje się realizacji programu wśród uczniów
klas I).
Zajęcia będą odbywały się w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Realizowane będą w formie ćwiczeń
warsztatowych.
Kryteria
naboru dzieci do grupy:
wnioski po badaniach w poradni, sugestie wychowawców i pedagogów, wnioski rodziców o objęcie dzieci zajęciami
na terenie poradni
Liczba
grup warsztatowych:
1 grupa uczniów
(maksymalnie 5-8 uczniów), 1 grupa rodziców
Liczba
przewidywanych spotkań:
uczniowie – 20 zajęć po
1 godzinie, rodzice - 1 - 1 godzinne (60 minut, zapoznanie z
programem) i 2 po 2 godziny (2x 60 min.)
nauczyciele - 3 zajęcia (3 x 60 min, 1 w
celu wyłonienia dzieci do grupy na zajęcia, 2 podsumowujące po każdym
semestrze)
Program będzie realizowany w formie warsztatowej z
wykorzystaniem gier, zabaw ukierunkowanych na
aktywność własną uczestnika. Optymalna
będzie praca w małych grupach 5 – 8 osób.
Uczestnicy nabywać będą
umiejętności pozwalające im polepszyć jakość funkcjonowania w następujących
aspektach:
- stosunku do samego siebie
- stosunku do stawianego przed nim zadania
- stosunku do innych osób
Cele te będą realizowane
poprzez odpowiednio dobrane różnorodne ćwiczenia i zadania pozwalające na
wyzwalanie aktywności własnej uczestników, zmierzające do poprawy
funkcjonowania w sferze nieśmiałości i funkcji percepcyjnych, dzięki stworzeniu
warunków umożliwiających nabywanie odmiennych od dotychczasowych doświadczeń.
...............................................................................................................................................................................................................................................
SPOSTRZEŻENIA I WNIOSKI
Z PRZEPROWADZONYCH W ROKU SZKOLNYM 2013-14
LOGOPEDYCZNYCH BADAŃ PRZESIEWOWYCH
Logopedyczne badania przesiewowe są
jednym z głównych zadań logopedów w rejonie działania Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej w Nowym Dworze Gdańskim. Przeprowadzane są
każdego roku, przeważnie na początku roku szkolnego, ale też w ciągu roku w
miarę zapotrzebowania. Dotyczą one głównie dzieci 5 i 6 - letnich, ale też z
roku na rok obejmują coraz młodsze grupy przedszkolne. Również w miarę zapotrzebowania
badaniami przesiewowymi mogą zostać objęte dzieci z młodszych klas szkolnych
(jak to miało miejsce również w tym roku szkolnym, na prośbę nauczyciela).
Przesiewowe badania logopedyczne
dotyczą również słuchu. Wykonywane są one multimedialnym programem
logopedycznym „Słyszę”.
Zespół Samokształceniowy Logopedów
dokonał kolejnej analizy wyników badań przesiewowych, dotyczących stanu rozwoju
mowy dzieci z podległych placówek oświatowych.
W sumie w bieżącym roku szkolnym
zostało objętych logopedycznymi badaniami przesiewowymi 612 dzieci w tym:
-
3-latków
- 51
-
4-latków
- 63
-
5-latków
- 239
-
6-latków
- 259
-
7-latków
- 6
Wady
wymowy stwierdzono u 354 dzieci, co stanowi 57,8 %.
W bieżącym roku szkolnym
zaobserwowano zjawisko niewielkiego
wzrostu liczby dzieci z wadami wymowy,
w porównaniu z rokiem poprzednim (49,7 %).
Zjawisko to prawdopodobnie związane
jest z objęciem badaniami przesiewowymi coraz większej ilości dzieci młodszych
(3, 4-latków), u których zaburzenia
występują bardzo często.
Najczęściej, jak co roku,
występującymi wadami wymowy u dzieci, które zostały wyłonione w ramach badań
przesiewowych są: seplenienia proste (w tym rozwojowe); seplenienia
międzyzębowe i rotacyzmy (nieprawidłowa wymowa „r”), kappacyzm i gammacyzm,
nieprawidłowa wymowa głoski l. Często spotykane nieprawidłowości dotyczą też
wymowy głosek dźwięcznych takich jak: g, w, d, z, dz, ź, dź, ż, dż, które
zamieniane są na ich bezdźwięczne odpowiedniki: k, f, d, s, c, ś, ć, sz, cz.
Zdarza się, że zaburzenia te występują u dzieci łącznie tj. w sposób złożony
(dyslalie). Pojawia się również wiele uproszczeń głoskowo – sylabowych. Coraz
częściej u dzieci młodszych diagnozujemy opóźniony rozwój mowy. Bardzo często
obok zaburzeń mowy pojawiają się nieprawidłowości związane z połykaniem,
oddychaniem oraz wadami zgryzu. Jedną z konsekwencji tych objawów jest
obniżenie wyrazistości mowy.
Badania przesiewowe
słuchu zostały
przeprowadzone u następujących dzieci:
- 5-latków - 26
- 6-latków - 59
- Kl. I - 1
- Kl. III - 1
- Kl. IV - 2
- Kl. V - 1
- Kl. I Gim. – 1
Dzieci,
u których stwierdzono nieprawidłowości słuchu, zostały skierowane na dalsze
badania specjalistyczne, celem określenia przyczyny niedosłuchu.
Spostrzeżeniami po przeprowadzonych
badaniach przesiewowych, logopedzi dzielą się z wychowawcami i rodzicami.
Uczulamy szczególnie rodziców tych dzieci u których etiologia zaburzeń mowy wykracza
poza czynnik rozwojowy, by nie zwlekali z podjęciem terapii logopedycznej, gdyż
często wady wymowy są przyczyną trudności szkolnych oraz trudności w kontaktach
z innymi osobami.
Ważnym elementem w pracy logopedy jest
rodzic, ponieważ to on wspomaga jego pracę poprzez codzienne ćwiczenia z
dzieckiem, utrwalające w domu podany materiał oraz dostarcza prawidłowych
wzorców wymowy poprzez wolne i wyraźne mówienie.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informacja dla rodziców dzieci
6-letnich
DROGI RODZICU
Jeżeli zastanawiasz się czy
w wieku 6 lat posłać swoje dziecko do
pierwszej klasy, możesz zasięgnąć porady
odnośnie jego gotowości do podjęcia
obowiązku szkolnego.
W
ramach DNIA OTWARTEGO
03.04.2014 r. w godzinach od 8.00 do 17.00
Poradnia Psychologiczno-Pedagogicznej
w Nowym Dworze Gdańskim
ul. 3 Maja 6
Zaprasza do korzystania z konsultacji
z
pedagogiem, psychologiem i logopedą
konieczna wcześniejsza rejestracja telefoniczna pod numerem
55 247 22 82
SERDECZNIE ZAPRASZAMY
2012/2013
SPOSTRZEŻENIA I WNIOSKI
Z PRZEPROWADZONYCH W ROKU SZKOLNYM 2012-13
LOGOPEDYCZNYCH BADAŃ PRZESIEWOWYCH
Logopedyczne badania przesiewowe są jednym z głównych
zadań logopedów w rejonie działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Nowym Dworze Gdańskim. Przeprowadzane są każdego roku, przeważnie na początku
roku szkolnego, ale też w ciągu roku w miarę zapotrzebowania. Dotyczą one
głównie dzieci 5 i 6 - letnich, ale też z roku na rok obejmują coraz młodsze
grupy przedszkolne. Również w miarę zapotrzebowania badaniami przesiewowymi
mogą zostać objęte dzieci z młodszych klas szkolnych (jak to miało miejsce w
tym roku szkolnym, na prośbę nauczyciela).
Zespół Samokształceniowy Logopedów dokonał kolejnej
analizy wyników badań przesiewowych, dotyczących stanu rozwoju mowy dzieci z
podległych placówek oświatowych.
W sumie w bieżącym roku szkolnym zostało objętych
logopedycznymi badaniami przesiewowymi 690
dzieci w tym:
3-latków - 26
4-latków - 53
5-latków - 292
6-latków - 311
7-latków - 8
Wady wymowy
stwierdzono u 343 dzieci, co stanowi
49,7%.
W bieżącym roku szkolnym
zaobserwowano pozytywne zjawisko dość
znacznego spadku liczby dzieci z wadami wymowy, w porównaniu z poprzednimi
latami szkolnymi (w r. szk. 2010/2011 - 61,7%,
w r. szk. 2011/2012 - 75,6 %).
Zjawisko to prawdopodobnie związane
jest z objęciem terapią logopedyczną większej ilości dzieci młodszych (3,
4-latków), co spowodowane jest coraz większą świadomością rodziców w tym
zakresie, a także z regularnym przeprowadzaniem
w młodszych grupach przedszkolnych zajęć profilaktycznych przez pracowników
poradni oraz tym, że obecnie niemal każda placówka w powiecie zatrudnia
logopedę, który zapewnia stałe ćwiczenia zwłaszcza dla dzieci, które nie mogły
do tej pory, z różnych względów, korzystać z terapii logopedycznej na terenie
poradni.
Najczęściej występującymi wadami wymowy u dzieci,
które zostały wyłonione w ramach badań przesiewowych są: seplenienia proste (w
tym rozwojowe); seplenienia międzyzębowe i rotacyzmy (nieprawidłowa wymowa „r”),
kappacyzm i gammacyzm, nieprawidłowa wymowa głoski l. Często spotykane
nieprawidłowości dotyczą też wymowy głosek dźwięcznych takich jak: g, w, d, z,
dz, ź, dź, ż, dż, które zamieniane są na ich bezdźwięczne odpowiedniki: k, f,
d, s, c, ś, ć, sz, cz. Zdarza się, że zaburzenia te występują u dzieci łącznie
tj. w sposób złożony (dyslalie).Pojawia się również wiele uproszczeń głoskowo –
sylabowych. Coraz częściej u dzieci młodszych diagnozujemy opóźniony rozwój
mowy. Bardzo często obok zaburzeń mowy pojawiają się nieprawidłowości związane
z połykaniem, oddychaniem oraz wadami zgryzu. Jedną z konsekwencji tych objawów
jest obniżenie wyrazistości mowy.
Spostrzeżeniami po przeprowadzonych badaniach
przesiewowych, logopedzi dzielą się z wychowawcami i rodzicami. Uczulamy
szczególnie rodziców tych dzieci u których etiologia zaburzeń mowy wykracza
poza czynnik rozwojowy, by nie zwlekali z podjęciem terapii logopedycznej, gdyż
często wady wymowy są przyczyną trudności szkolnych oraz trudności w kontaktach
z innymi osobami.
Ważnym elementem w pracy logopedy jest rodzic,
ponieważ to on wspomaga jego pracę poprzez codzienne ćwiczenia z dzieckiem,
utrwalające w domu podany materiał oraz dostarcza prawidłowych wzorców wymowy
poprzez wolne i wyraźne mówienie.
..................................................................................................................................................................................................................................................
BADANIA NORMALIZACYJNE
Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna w Nowym Dworze Gdańskim
współpracuje z Pracownią Testów Psychologicznych i
Pedagogicznych w Gdańsku.
Na potrzeby PTPiP pracownicy naszej poradni
biorą udział w projekcie normalizacyjnym Skali Gotowości Matematycznej.
Przebadają 60 dzieci z nowodworskich
przedszkoli w wieku 5-6 lat. Jest to badanie indywidualne, trwa
około 45 minut. Po przeprowadzonej diagnozie każdy rodzic
otrzyma wskazówki do pracy ze swoim dzieckiem.
DZIĘKUJEMY RODZICOM ZA WYRAŻENIE ZGODY NA PRZEPROWADZENIE POWYŻSZEJ DIAGNOZY
Informacja dla rodziców dzieci
6-letnich
DROGI RODZICU
Jeżeli zastanawiasz się czy
w wieku 6 lat posłać swoje dziecko do
pierwszej klasy, możesz zasięgnąć porady
odnośnie jego gotowości do podjęcia
obowiązku szkolnego.
W
ramach DNIA OTWARTEGO
26.03.2013 r. w godzinach od 8.00 do 17.00
Poradnia Psychologiczno-Pedagogicznej
w Nowym Dworze Gdańskim
ul. 3 Maja 6
Zaprasza do korzystania z konsultacji
z
pedagogiem, psychologiem i logopedą
konieczna wcześniejsza rejestracja telefoniczna pod numerem
55 247 22 82
SERDECZNIE ZAPRASZAMY
...................................................................................................................................................................................................................................................
Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna włączyła się
w realizację projektu
Rodzinna i szkolna „Akademia Pomysłów”
Projekt
ma charakter pilotażowy.
Projekt
realizowany jest dwutorowo: wg programu dla uczestniczących w projekcie dwóch
klas ze szkół podstawowych i wg programu dla dzieci z towarzyszeniem rodziców.
W
zajęciach bierze udział około 50 dzieci ze szkół podstawowych i około 10 dzieci
z rodzicami w programie rodzinnym.
Programy
przygotowane zgodnie z metodyką pracy z mniejszą i większą grupą, a także z
rodzicami.
2011/2012
BADANIA
PRZESIEWOWE FUNKCJI PERCEPCYJNO-MOTORYCZNYCH
w jednej ze szkół
z powiatu Nowy Dwór Gdański
rok szkolny
2011/12
KLASY
I-III Szkoła Podstawowa
W badaniu
przesiewowym, prowadzonym przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Nowym
Dworze Gdańskim we współpracy z pedagogiem i psychologiem szkoły wzięło udział
105 uczniów Szkoły Podstawowej:
Klasy I – 44
uczniów,
Klasy II – 27
uczniów
Klasy III – 34
uczniów
Cel
badań:
Ø
Badania
maiły na celu ocenę funkcji percepcyjno-motorycznych mających wpływ na naukę
czytania i pisania, poza tym wczesne wykrywanie nieprawidłowości i dysfunkcji
rozwojowych, w zakresie funkcji percepcyjno-motorycznych
Ø Do
badań wykorzystano próby diagnozujące poziom rozwoju procesów
percepcyjno-motorycznych, tj. analizy i syntezy wzrokowej, słuchowej,
koordynacji wzrokowo-ruchowej, słuchu fonemowego
Ø W
trakcie badań dodatkowo obserwowano dzieci pod kątem poprawności wymowy, tempa
pracy, wytrwałości w działaniu
Ø Wyniki
obserwacji badanych dzieci uzupełniono informacjami uzyskanymi od nauczycielek
prowadzących klasy
Badane
funkcje:
. Integracja
wzrokowo-ruchowa
· Analiza
i synteza słuchowa
· Pamięć
słuchowa
· Słuch
fonemowy
· Sprawność
grafomotoryczne
· Uchwyt
narzędzia pisarskiego
· Tempo
pracy
Z badań
wynika, że:
- 14,6%
przebadanych dzieci (N=15) ma obniżony, osłabiony lub niski rozwój sprawności
grafomotoryczne ( w tym głównie klasy I)
- 25,2%
dzieci (N=26) ujawnia nieprawidłowy
rozwój procesów koordynacji wzrokowo-ruchowej (istotnie poniżej przeciętne,
niski poziom)
- Niski
poziom w zakresie analizy słuchowej (głównie głoskowej) stwierdzono u 29,1%
uczniów (N=30)
- Niski
poziom w zakresie syntezy słuchowej (głównie głoskowej) stwierdzono u 24,3 %
uczniów (N=25)
- Niski
poziom pamięci słuchowej słów: bezpośredniej – 29,1%, N=30, odroczonej – 15,5%,
N=16
- Niski
poziom pamięci słuchowej zdań: bezpośredniej – 51,5%, N=53, odroczonej – 37,9%,
N=39
Ponadto:
o 35% przebadanych dzieci (N=36) wykazuje
niski (obniżony, osłabiony) rozwój słuchu fonemowego
o 34% przebadanych dzieci (N=35) ma
nieprawidłowy uchwyt narzędzia pisarskiego
o Tempo pracy:
- 18,4% - wolne (N=19)
- 65% - przeciętne (N=67)
- 16,5% - szybkie (N=17)
o Wskazania do badań pogłębionych 11 osób
(10,7%)
o Ewentualne badania po obserwacji 3 osoby
(2,9%)
o Zalecenia PPP – 78 osób (75,7%)
Wnioski z badań
Należy ćwiczyć:
- głoskowanie
- słuch fonemowy
- pamięć
- wytrwałość w działaniu
- prawidłowy uchwyt narzędzia pisarskiego
- kopiowanie i
odwzorowywanie elementów różnych kształtów
........................................................................................................................................................................................................................
Informacja dla rodziców dzieci
6-letnich
DROGI RODZICU
Jeżeli zastanawiasz się czy
w wieku 6 lat posłać swoje dziecko do
pierwszej klasy, możesz zasięgnąć porady
odnośnie jego gotowości do podjęcia
obowiązku szkolnego.
W
ramach DNIA OTWARTEGO
15.05.2012 r. w godzinach od 8.00 do 17.00
Poradnia Psychologiczno-Pedagogicznej
w Nowym Dworze Gdańskim
ul. 3 Maja 6
Zaprasza do korzystania z konsultacji
z
pedagogiem, psychologiem i logopedą
konieczna wcześniejsza rejestracja telefoniczna pod numerem
55 247 22 82
SERDECZNIE ZAPRASZAMY
....................................................................................................................................................................................................................................................
CYKL SPOTKAŃ DLA RODZICÓW "PRZY KAWIE O DZIECIACH"
Zapraszam na cykl comiesięcznych spotkań dla rodziców,
podczas których przy filiżance kawy będą mogli dyskutować na
temat wychowania dzieci i zasięgnąć rad ekspertów.
Chce stworzyć rodzicom przyjazne miejsce, w którym będą mogli
swobodnie rozmawiać o swoich problemach związanych z
wychowaniem dzieci, skorzystać z wiedzy specjalistycznej oraz
wspierać się wzajemne.
Tematy spotkań będą obejmowały rozmaite problemy
dotyczące wychowania dzieci. Rodzice dowiedzą się m.in., jak radzić
sobie z własnymi i dziecięcymi emocjami, jak rozmawiać z dziećmi,
będziemy rozmawiać o uzależnieniach, depresji i innych ważnych
problemach dzieci i ich rodziców.
Rodzice będą mogli też skorzystać
z konsultacji indywidualnych
Spotkania będą odbywać się w środy- jeden raz w miesiącu w
godzinach 15-17
PIERWSZE SPOTKANIE: 23.11.2011 GODZINA 15-17
TEMAT: "KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA CZYLI JAK DOBRZE
ROZMAWIAĆ I SŁUCHAĆ☺ - komunikacja werbalna"
Osoby zainteresowane proszone są o potwierdzenie chęci przybycia
w Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej w Nowym Dworze
Telefon – 55 247 22 82
Prowadząca: Marzena Kozłowska
.
...............................................................................................................................................................................................................................................
SPOSTRZEŻENIA I WNIOSKI
Z PRZEPROWADZONYCH W ROKU SZKOLNYM 2011-12
LOGOPEDYCZNYCH BADAŃ PRZESIEWOWYCH
Logopedyczne badania przesiewowe są jednym
z głównych zadań logopedów w rejonie działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nowym Dworze Gdańskim. Przeprowadzane są
każdego roku we wrześniu i dotyczą dzieci 5 i 6 letnich.
Zespół Samokształceniowy Logopedów, którego
głównym celem jest współpraca i doskonalenie zawodowe koleżanek pracujących w
poradni oraz szkołach i przedszkolach, postanowił dokonać po raz drugi analizy
wyników badań przesiewowych, dotyczących stanu rozwoju mowy dzieci 5 i 6
letnich. Niepokojącym zjawiskiem jest jednak ciągły wzrost liczby dzieci z
zaburzeniami mowy.
W roku szkolnym 2010/11 logopedzi z
Poradni, łącznie przebadali 538 dzieci z czego u 326 przedszkolaków co stanowi
61,7% stwierdzono różnego rodzaju wady wymowy. W roku 2011/12 przebadano 557
dzieci, zaburzenia mowy zdiagnozowano u 412 osób co stanowi 75,6%. Jak widać
dane są zatrważające. W badaniach z obu lat brały udział dzieci w wieku od 5 do
6 lat.
Najczęściej występującymi wadami wymowy są seplenienia
proste (w tym rozwojowe); seplenienia międzyzębowe i rotacyzmy (nieprawidłowa
wymowa „r”). Zdarza się, że zaburzenia te występują u dzieci łącznie tj. w
sposób złożony. Często spotykane nieprawidłowości dotyczą też wymowy głosek
dźwięcznych takich jak: g, w, d, z, dz, ź, dź, ż, dż, które zamieniane są na
ich bezdźwięczne odpowiedniki: k, f, d, s, c, ś, ć, sz, cz. Pojawia się również
wiele uproszczeń głoskowo – sylabowych. Coraz częściej u dzieci młodszych
diagnozujemy opóźniony rozwój mowy i jąkanie. Bardzo często obok zaburzeń mowy
pojawiają się nieprawidłowości związane z połykaniem, oddychaniem oraz wadami
zgryzu. Jedną z konsekwencji tych objawów jest obniżenie wyrazistości mowy.
Spostrzeżeniami po przeprowadzonych
badaniach przesiewowych, logopedzi dzielą się z wychowawcami i rodzicami.
Uczulamy szczególnie rodziców tych dzieci u których etiologia zaburzeń mowy
wykracza poza czynnik rozwojowy, by nie zwlekali z podjęciem terapii
logopedycznej, gdyż często wady wymowy są przyczyną trudności szkolnych oraz
trudności w kontaktach z innymi osobami.
Ważnym elementem w pracy logopedy jest
rodzic, ponieważ to on wspomaga jego pracę poprzez codzienne ćwiczenia z
dzieckiem, utrwalające w domu podany materiał oraz dostarcza prawidłowych wzorców
wymowy poprzez wolne i wyraźne mówienie.